Veel golfers zullen zich de volgende momenten nog kunnen herinneren. Greg Norman die in de laatste ronde een voorsprong van 6 slagen verspeelde op Nick Faldo in de Masters van 1996. Of Jean van de Velde, die een voorsprong van 3 slagen weggaf op de laatste hole van het Brits Open in 1999. Belangrijke momenten in grote wedstrijden waarin deze spelers een hoge druk ervaarden en onder hun niveau presteerden, ook wel bekend onder de term choking.

Dit zijn wereldberoemde voorbeelden, maar waarschijnlijk kent u dergelijke verhalen ook wel van de locale clubkampioenschappen of is het u zelf wel eens overkomen. Onlangs is er een artikel verschenen op basis van interviews met 22 goede Australische golfers en golfsters (Hcp. < 5) die meerdere van deze choke ervaringen hebben gehad.

Een belangrijke factor die uit deze interviews naar voren kwam was concentratie, het richten van de aandacht voor en tijdens deze choke momenten. Zo werd door de meeste spelers aangegeven dat ze in die situaties meer dan anders bezig waren met het resultaat van de slag in plaats van met het slaan van de slag. Anderen gaven aan juist extra hun best te doen om de slag technisch goed uit te voeren. In beide gevallen waren ze met andere zaken bezig dan gebruikelijk.

Een tweede belangrijke factor was de druk en de ervaren spanning. De golfers gaven aan een bepaalde mate van wedstrijdspanning te willen hebben, omdat dat een positieve invloed had op hun prestatie. Echter, voor en tijdens de choke momenten interpreteerden ze de wedstrijdspanning als iets negatiefs, iets waardoor ze minder zouden presteren.

Situaties waarin choking voorkomt zijn momenten waarop de speler zelf veel druk ervaart, omdat hij of zij verwacht goed te presteren en de beloningen daarvoor groot zijn (bijvoorbeeld kampioen worden). De golfers uit het onderzoek waren dan geneigd om zich op andere dingen te richten dan normaal, om de spanning negatief te interpreteren en zich sneller voor te bereiden op een slag dan gebruikelijk.

Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn op deze situaties, zodat je deze kunt herkennen en niet in de beschreven valkuilen stapt. Het is de kunst om de wedstrijdspanning op een positieve manier te interpreteren, om vast te houden aan je gebruikelijke aandachtspunten en aan je gebruikelijke voorbereiding op een slag om zo ook onder druk je niveau te halen.



Gucciardi, D.F., Longbottom, J., Jackson, B., Dimmock, J.A. (2010). Experienced Golfers’ Perspectives on Chocking Under Pressure. Journal of Sport & Exercise Psychology, 32, 61-83.